حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

بنده محمد لطفی نیاسر هستم که اکنون افتخار مدیریت رادیو معارف به عهده بنده گذارده شده است.
این وبلاگ، جایی است که در آن نظرات شما را می بینم و حرفهایم را می نویسم. امیدوارم که بخوانید و نقد کنید.

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۶
آبان

امیرالمومنین


همواره یکی از شبهاتی که در موضوع واقعه غدیر خم مطرح و اکنون نیز از محورهای اصلی تبلیغاتی شبکه های وهابی است این است که اگر واقعه غدیر برای انتصاب علی علیه السلام به مقام امامت بود چرا خود آن حضرت هیچ گاه به آن استدلال نکرده است؟

این شبهه در نوشته آقای غروی در روزنامه بهار اینگونه مطرح شده است: ((علی(ع) هرگز از حقی در امر خلافت و حکومت که از جانب خدا برای او در نظر گرفته شده و توسط پیامبر ابلاغ شده باشد، حرفی به میان نمی‌آورد. حتی آنجا که می‌خواهد از حق خود برای خلافت دفاع کند، بر ارزش‌ها و شایستگی‌های خودش تاکید می‌کند و مردم را بر این نکته «آگاه» می‌سازد که مبادا در «انتخابِ» خود دچار اشتباه شوند.))

اما آیا واقعا آن حضرت به غدیر استدلال نکرده است؟ برای بررسی این موضوع کافی بود آقای غروی کمی کتاب الغدیر علامه امینی را ورق بزنند و یا به کتبی مانند الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، اثر شیخ مفید ویا حتی کتاب مناقب امام علی ابن ابی طالب اثر ابن مغازلی شافعی و.... مراجعه می کرد یا حداقل در عصر کامپیوتر فقط کلمه «مناشده» را در نرم افزارهای علوم اسلامی جستجو می کرد می دید که نتنها حضرت امیر که قبل از او صدیقه طاهره به این واقعه استدلال کرده است

۲۴
آبان

امیرالمومنین

معمولا یکی از موارد دیگری که باعث اشتباه در برداشت می شود عدم توجه به فضای صدور حدیث است که انشاء الله در آینده نمونه هایی از آن را خواهیم آورد و این اشتباه گاه انحرافات عقیدتی مهمی به بار می آورد، آقای غروی در بخش دیگری از مقاله خود نوشته است، ((علی (ع) خود در جای‌جای نهج‌البلاغه بر این نکته تاکید می‌نهد که حکومت سیاسی از طریق بیعت و رای در اختیار قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه امیرالمومنین در نامه ششم نهج البلاغه خطاب به معاویه می‌نویسد:

«مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، هم بدانسان بیعت با مرا پذیرفتند. پس کسی که حاضر است نتواند دیگری را خلیفه گیرد و آن‌که غایب است نتواند کرده حاضران را نپذیرد. شورا از آن مهاجرین و انصار است. پس اگر اینان بر امامت کسی گرد آمدند و او را امام خود نامیدند، خشنودی خدا هم در آن است… .»

کلمات مولی آشکارا بیانگر این حقیقت است که خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نیست و جانشین سیاسی رسول خدا باید توسط مردم انتخاب شود.))

البته چندی پیش این شبهه را از شبکه وهابی کلمه نیز شنیده بودم و این هماهنگی برایم جالب بود، کسانی که با پولهای نفتی که بر خون هزاران مسلمان در افغانستان و عراق و سوریه و ... استوار است از بیان امیر المومنین (ع) برای ما به رای مردم استدلال می کنند!!!

۲۳
آبان

غدیر

موضوع دیگری که مقاله نویس بهار به آن اشاره کرده است تعارض بین «نصب سیاسی» است با لزوم مشاوره پیامبر (ص) با مردم در امورشان، آقای غروی می نویسد: (اگر مضمون آیه بلغ ما انزل ... را همان « نصب سیاسی» بپنداریم با آیاتی ناسازگار می شود که به پیامبر دستور می دهد در اداره ی دنیای مردم (یعنی همان«امر») با آنان مشورت کند: «و شاور هم فی الامر» و «وامرهم شورا بینهم»

در پاسخ به این نکته ایشان دو موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد:

1-      آیا پیامبر صلی الله علیه و آله در همه امور مردم با آنها مشورت می کرد؟

2-      آیا مفهوم آیه «بلغ ما انزل الیک ...» فقط نصب سیاسی است؟

در پاسخ به سوال اول باید به سراغ سیره پیامبر(ص) رفت و بررسی کرد که ایشان که اولین مخاطب «و شاور هم فی الامر» بوده آیا در همه امور مردم مشاوره می کرده؟

۲۱
آبان


ولایت

از پست قبل قرار گذاشتیم خیلی مختصر و ساده به بررسی مطالب آقای غروی در روزنامه بهار بپردازیم ، آنچه در پی می آید بخش دوم بررسی ها است ضمنا مطالب ایشان در پرانتز آمده تا رعایت امانت شده باشد.

نکته ی  دیگری که آقای غروی به آن اشاره کرده اند این است که ((از سیاق آیات چنین به نظر می رسد نعمتی که تمام شده است همان وحی خداوندی «قرآن» و تحقق عینی آن «اسلام» باشد. یعنی اکنون که وحی بدون هیچ نقص و گزندی به مردم ابلاغ شده است، نعمت بر ایشان تمام است)) از این بیان فهمیده می شود که ایشان روز نزول این آیات را روز اتمام نعمت قرآن می دانند چون قرآن با این آیات کامل شده، در حالی که به تصریح تمام مورخین اهل سنت و شیعه، این آیات آخرین آیات احکام در قرآن نیست و آیات دیگری هم بعد از این زمان نازل شده است کما اینکه آیات بعدی سوره مائده هم که بعد از این آیه آمده درباره احکام است.

۲۰
آبان

در تبیین معنای روشنفکری دینی همیشه تفاوت دیدهایی وجود داشته است ولی باید سخیف ترین آن را بیان حرفهای جدید در حوزه دین بدون توجه همه جانبه به مبانی ، مفاهیم ، منابع و سابقه و تبیین علما و بزرگان دین دانست

متاسفانه در دوره هایی از تاریخ اسلام اینگونه نگرشها باعث انحرافات گسترده در دین شد مانند آنچه ابن تیمیه حتی بدون توجه به نظرات مصرح علمایی مذاهب اربعه اهل سنت گفت و آنچه از دین ، محمد بن عبد الوهاب گفت که نتیجه نظرات این دو تولد وهابیت شد که با یک نگاه اجمالی تفاوت نگاه وحشیانه آنها  با نگاه پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله به چگونگی هدایت انسانها به خوبی روشن است و یا نگاهی که محمد عبده به دین داشت که نتیجه ی آن اخوان المسلمین کنونی مصر است که کم از وهابیت ندارد

و یا نگاههای التقاطی و بدون پشتوانه ای که در کشور خود ما مطرح می شود که نمونه های بسیاری از آن را در سالهای بین 1376 تا 1384 در مطبوعات کشور دیدیم و به تازگی برخی دوباره همان راه را شروع کرده اند که نتیجه ی آن ارائه دینی توام با تساهل و تسامح بی حد و افراطی و در برخی موارد دینی بدون ولایت یا دینی بدون تولی و تبری و... است که به تعبیر مولوی «شیر بی یال و دم و اشکم که دید – این چنین شیری خدا کی آفرید»