حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

بنده محمد لطفی نیاسر هستم که اکنون افتخار مدیریت رادیو معارف به عهده بنده گذارده شده است.
این وبلاگ، جایی است که در آن نظرات شما را می بینم و حرفهایم را می نویسم. امیدوارم که بخوانید و نقد کنید.

طبقه بندی موضوعی
خبرگزاری ایسکانیوز: مدیر رادیو معارف گفت: در بخش تولید پیام بیش از 70 درصد از کارکنان رادیو و در بین کارشناسان بیش از 85 درصد از دانش آموختگان مکتب اهلبیت (ع) هستند و می‌توان رادیو معارف را ثمرة حضور مدیریتی و امکاناتی سازمان صدا و سیما و حضور محتوایی حوزۀ علمیه دانست.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران"ایسکانیوز" حدود یک ماه از بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در خصوص ارتباط تنگاتنگ حوزه و رسانة ملی می‌گذرد.
معظم له علی‌رغم اشاره به عدم ایده‌آل بودن برنامه‌های رسانه از نگاه دین، به مسئولیت بیشتر حوزویان و روحانیون اشاره کردند.
رادیو معارف به عنوان یکی از شبکه‌های رادیویی صدا و سیما که با دو زبان فارسی و انگلیسی برنامه تهیه و پخش می کند شاهد حضور بیشترین دانش آموختة حوزه‌های علمیه در یک بخش سازمان صدا و سیما است.
به همین منظور گفتگویی داریم با حجت الاسلام لطفی نیاسر مدیر این رادیو در خصوص راهکارهای اجرایی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری (حفظه الله)
**آقای لطفی نیاسر، لطفاً در خصوص میزان حضور دانش آموختگان حوزه‌های علمیه در رادیو معارف اطلاعاتی به مخاطبان ارائه بفرمایید.
لطفی نیاسر: از اینکه به این مسئله مهم که مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرمودند توجه دارید و پی‌گیری می‌کنید ممنون هستم. به نظرم نیز حق همین است که رسانه با توجه به دغدغة مدیرانش، ارائه پیام‌های دینی بدون نقص و در بهترین ساختارها را مد نظر قرار دهد و همواره به دنبال استفاده از توان روحانیت جهت ارتقاء سطح معارفی و دینی برنامه‌ها باشد.
اما در خصوص سؤال شما باید بگویم که در بخش تولید پیام بیش از 70 درصد از کارکنان رادیو و در بین کارشناسان بیش از 85 درصد از دانش آموختگان مکتب اهلبیت (ع) هستند و می‌توان رادیو معارف را ثمرة حضور مدیریتی و امکاناتی سازمان صداوسیما و حضور محتوایی حوزۀ علمیه دانست.
**آیا اقداماتی برای عملیاتی شدن انتظارات مقام معظم رهبری انجام شده؟ در صورت امکان به بعضی از آنها اشاره کنید.
با توجه به دغدغۀ مسئولان صداوسیما و مراکز مختلف حوزوی تا آنجا که اطلاعات دارم اقدامات مقدماتی خوبی انجام شده که البته از محتوای کامل همۀ آنها با خبر نیستم.
یک نشست دانشکدۀ صداوسیما در قم با آیت الله یزدی داشته‌اند و دو جلسۀ نیز اتاق فکر صداوسیمای مرکز قم با حضور کارشناسان رسانه و حوزه و بعضی از اعضای جامعۀ مدرسین تشکیل دادند که در یک جلسه، بنده نیز حضور داشتم و آقایان نبوی مدیر مرکز تخصصی تبلیغ حوزه و آیت الله کعبی عضو جامعۀ مدرسین و آیت الله حائری شیرازی و جمعی دیگر از مدیران بخش‌های مختلف حوزه نیز حضور داشتند و مطالب بسیار مفیدی مطرح شد.
چند مسئله نیز در جامعۀ مدرسین و بخش‌های مختلف حوزه با همین موضوع تشکیل شده و ستادی نیز جهت این موضوع در حوزه شکل گرفته است.
در رادیو معارف نیز یک جلسه با حضور کارشناسان و اعضای شورای عالی طرح و برنامه با همین موضوع تشکیل شده که در حال جمع بندی پیشنهادات هستیم و با توجه به مباحثی که مطرح شد مقرر گردید؛ نتایج به صورت پیشنهاد در جمع اعضای جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه مطرح شود که انشاءالله به نتایج خوبی هم خواهیم رسید.
به نظر شما شاخص‌های اصلی و جدیدی که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در جمع روحانیون و طلاب مطرح کردند چه بود؟
مقام معظم رهبری غیر از بحث در خصوص چگونگی تعمیق پیام‌های دینی و جایگاه و نحوه حضور روحانیون در صداوسیما در جمع هنرمندان سازمان در چهار جلسۀ دیگر هم این موضوع را مطرح کردند یک جلسه، جلسۀ عمومی با روحانیون و طلاب بود که اشاره گردید جلسۀ دوم دیدار نخبگان و اساتید حوزه و دو جلسۀ دیگر هم با اعضای جامعۀ مدرسین و اعضای شورای عالی مدیریت حوزۀ علمیه بود.
به نظرم چند موضوع مهم در بیانات ایشان بود، اول اینکه همانگونه که سازمان صداوسیما موظف به استفاده از توان حوزه در تولید پیام‌های دینی است، حوزویان نیز موظفند فرصت بیشتری در اختیار رسانۀ ملی قرار دهند و باید به طور جدی و با هدف حل مسئله به کمک صداوسیما بیایند. نکتۀ دوم اینکه حوزه باید برای رفع نیازهای نظام و جامعه با یک دید جهانی در خود ظرفیت‌های جدید و به روزی ایجاد کند. نکتۀ سوم و مهم اینکه حضور روحانیون فقط در مقابل دوربین و تولید مستقیم پیام لازم نیست، بلکه از سطح مشاوره و تصمیم سازی تا مرحلۀ تصمیم گیری و تولید پیام و یا با تعبیر دوستان صداوسیما، پشت دوربین و قبل از میکروفن و در موارد لازم تا بخش تولید مستقیم پیام یا به تعبیر ما جلوی دوربین و میکروفن را شامل شود به مفهوم دیگر اینکه حوزه در همۀ ساحت‌های سازمان صاحب اندیشه و نقش تاثیر گذار باشد.
و نکتۀ‌ مهم و حیاتی دیگری که ایشان اشاره کردند این بود که رسانۀ ملی و حوزۀ علمیه باید به یک تعامل سازنده برسند تا از رهگذر آن پیام بدون نقص از حیث دین تولید شود و نباید این تعامل در قالب‌های مچ‌گیرانه باشد.
**به نظر شما برای شروع تعامل بین رسانۀ ملی و حوزه‌های علمیه چه باید کرد؟
ابتدا باید در درون رسانه از یک سو و از سوی دیگر در نهادهای حوزوی جلساتی برگزار شود و قابلیت‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. سپس جلساتی بین رسانه و حوزه در سطوح عالی و مدیریتی برای تعامل سازنده برگزار شود. و بعد این نشست‌ها در سطح کارشناسان ادامه پیدا کند و از رهگذر آن، ساختارهایی برای تعامل سیستمی بین حوزه و رسانه ایجاد شود.
**گفتید در رادیو معارف هم جلساتی برگزار شده، آیا پیشنهاد‌هایی برای ارائه به حوزه آماده شده است؟ لطفاً به بعضی از آنها اشاره کنید؟
بله. پیشنهاداتی تدوین شده است که برخی از آنها را مطرح می‌کنم. البته به نظرم شروع کارها و اقدامات باید از سوی حوزۀ علمیه باشد، لذا پیشنهادات هم از این بخش شروع می‌شود.
اول تشکیل دفتر امور رسانه‌ها در حوزۀ علمیه که باید هر بخش از حوزه و مؤسسات و مراکز تخصصی حوزه چنین تشکیلاتی را با اختیارات کامل داشته باشند.
پیشنهاد دوم، ایجاد بانک سوژه های دینی و همچنین بانک کارشناسان در درون حوزه است البته در این بخش باید از هر گونه تسامح و تعارف در تأیید کارشناسان برای رسانه خودداری کرد و توجه داشت ده کارشناس زبده و آماده و با معیارهای رسانه‌ای بهتر از ایجاد بانکی با هزار نام بدون بررسی و دقت است. ایجاد این دو بانک باید با در نظر گرفتن دو سطح ملی و بین‌المللی صورت پذیرد.
همچنین در حوزه باید گروه‌هایی با تخصص رسانه‌ای بر مبنای مأموریت هر شبکه و یا حداقل برمبنای دسته‌های علمی خاص تشکیل شود تا صداوسیما بتواند به راحتی در بخش مشاوره برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و یا برنامه‌های مهم مثل فیلم‌ها و سریال‌ها از توان مشورتی این مجموعه استفاده نماید.
یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در حوزه انجام شود، ایجاد کرسی‌های رسانه در حوزۀ علمیه و تبیین بحث‌های رسانه‌ای برای تمام سطوح روحانیون است. ضمن اینکه همانگونه که ما فقه تجارت، عبادت،‌ طهارت و غیره داریم، باید فقه رسانه نیز داشته باشیم و برای این امر باید مسایل رسانه به حوزه ارائه شود و در مراکز تخصصی حوزه موضوع بحث قرار گرفته و حتی بعضی از مراجع عظام این مباحث را موضوع درس خارج قرار دهند.
همچنین لازم است طلاب و روحانیون در بعضی از فعالیت‌های رسانه‌ای مثل فیلم نامه‌نویسی، نویسندگی برنامه، سردبیری، ارتباطات و غیره وارد شوند.
در حوزۀ ارتباطات و رسانه و موضوعات مرتبط لازم است حوزۀ علمیه با یک تغییر نگرش از نظارت غیر تأثیر گذار صرف به یک نظریه پرداز رسانه‌ای تبدیل شود.
ایجاد یک رشتۀ تخصصی رسانه در بخش‌های مختلف رادیو ، تلویزیون، اینترنت، رسانه‌های مکتوب و غیره نیز در مرکز تخصصی تبلیغ حوزه از ضروریات جدی است.
**آنچه تا اینجا گفتید پیشنهاداتی برای حوزه بود، برای رسانه چه پیشنهاداتی دارید؟
اینکه پیشنهادات حوزه را مقدم کردم علت آن این بود که حضرت آقا هم در بیانات اخیرشان وظیفۀ حوزه را سنگین‌تر دانستند. البته حتماً رسانه هم مسئولیت‍‌هایی بر عهده دارد. به نظرم اولین مسئله حضور روحانیون آشنا با رسانه در بخش‌های مشورتی و تصمیم ساز است که البته در سازمان صداوسیما هم در بخش‌های مدیریتی و هم در اتاق های فکر، این عزیزان حضور دارند ولی باید حضور و ارائه نظراتشان را دقیق‌تر و پر ثمرتر کنند.
اقدام دیگر سازمان بهره‌مندی بیشتر از حوزویان در بخش‌های نظارتی است. یکی از کارهای مهم دیگر هم این است که سازمان در عرصۀ منابع آموزشی هنر و دانشکده های ویژۀ صداوسیما باید متون دینی و بومی رسانه را جایگزین متون غربی نماید، چون اینگونه مباحث از موضوعات بسیار مهم علوم انسانی است و لازم است تا اساتید دانشگاه با حضور روحانیون آشنا با مفاهیم مختلف ارتباطات، رسانه، جامعه شناسی و غیره به تولید این منابع بپردازد.
تولید برنامه‌های مشارکتی با موضوعات مرتبط دینی و حوزوی نیز از اقدامات بسیار مفید است. به نظرم یک پیشنهاد مهم هم که باید از سوی رسانه پی‌گیری شود؛ ایجاد پیوست‌های دینی با حضور کارشناسان حوزوی آشنا با رسانه برای طرح های مهم به خصوص فیلم ها و سریال های طبقۀ الف است.
همچنین برگزاری دوره های معارف دینی برای برنامه سازان به صورت کارگاهی و گفتگویی نیز می تواند برای بالا بردن فهم دینی هنرمندان رسانه تأثیرگذار باشد.
**به نظر شما آسیب‌هایی که ممکن است برای این تعامل پیش بیاید چیست ؟
اولین آسیب ماندن همۀ پیشنهادها در مقام حرف است، بدون اینکه در عرصۀ عمل به جای مطلوبی برسد که به نظرم برگزاری جلسات فصلی بین کارشناسان و مدیران ارشد دو نهاد و بررسی جدی اقدامات انجام شده می‌تواند این آسیب را برطرف کند.
آسیب دیگر هم پی‌گیری ایجاد ساختارهای موازی و غیر لازم و بهره‌گیری کم از ساختارهای موجود است. زیرا به نظرم در سازمان صداوسیما ساختارهای لازم برای همکاری با حوزه وجود دارد، مثل شورای معارف در معاونت صدا و معاونت سیما، مرکز پژوهش‌های اسلامی، دانشکدۀ صداوسیما در قم و معاونت‌های پژوهشی در مراکز استان‌ها و موارد دیگر و لذا به نظرم بهتر است در بخش صداوسیما فقط این مراکز را فعال‌تر کنیم و از تمام ظرفیتشان بهره ببریم. البته از ساختارهای حوزه اطلاعات کاملی نداریم و شاید در این نهاد هم ساختارهای لازم وجود داشته باشد و یا لازم باشد به وجود آیند.
آسیب دیگری که در اول صحبت‌ها هم به آن اشاره شد و مجدد مورد تأکید قرار می‌دهم، تعامل با هدف خرده‌گیری و متهم کردن یکدیگر است که انشاءالله با توجه به اینکه همۀ اطرافیان بحث در کشتی انقلاب سوارند به این مهم هم توجه کافی دارند.
از اینکه فرصت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکریم و امیدواریم همۀ صاحب نظران با پیشنهاداتشان این موضوع را کامل کرده و اقدامات عملی نیز در این مسیر برداشته شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی