حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

بنده محمد لطفی نیاسر هستم که اکنون افتخار مدیریت رادیو معارف به عهده بنده گذارده شده است.
این وبلاگ، جایی است که در آن نظرات شما را می بینم و حرفهایم را می نویسم. امیدوارم که بخوانید و نقد کنید.

طبقه بندی موضوعی

تأثیر بر زندگی معرفتی مخاطبان

جمعه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۲:۵۸ ب.ظ
گفت‌وگو با دبیر شورای معارف صدا
جام جم آنلاین: رادیو و تلویزیون دو شورای عالی معارف دارد که هر کدام به تفکیک در رادیو و تلویزیون فعالیت می‌کنند.

شورای عالی معارف صدا به منظور هماهنگی بیشتر بین شبکه‌های رادیویی در تهیه، تولید و پخش برنامه‌های معارفی در سطح معاونت صدا چند سال پیش و پس از شورای معارف سیما تشکیل شد.

تمامی شبکه‌های رادیویی اعضای شورای عالی معارف را تشکیل می‌دهند که هر یک نماینده‌ای به عنوان کارشناس در این شورا دارند.

در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لطفی نیاسر دبیر شورای عالی معارف صدا و مدیر رادیو معارف، بخشی از فعالیت‌های این شورا برای تهیه و تولید برنامه‌های موثر در ماه مبارک رمضان را مورد بررسی قرار دادیم.


شورای معارف صدا از کی و چگونه شکل گرفت؟

شورای معارف صداوسیما ازجمله شوراهای تخصصی سازمان به حساب می‌آید، ولی در طول سال‌‌ها این شورا فقط در حوزه سیما فعال بود و نقشی برای رادیو نداشت، بعد از انتصاب دکتر صوفی به معاونت صدا از سال 1388 وی تصمیم گرفت​ شوراهای تخصصی را در معاونت صدا به صورت خاص طراحی کند که با توجه به اهتمام وی به حوزه معارف اسلامی، اولین شورا، شورای معارف معاونت صدا بود که شکل گرفت و از همان ابتدا با توجه به مسئولیتم در رادیو معارف ماموریت داد تا این شورا را در رادیو تشکیل دهم.


پس شما اولین دبیر شورای معارف معاونت صدا هستید، در خصوص وظایف این شورا توضیح دهید.

این شورا وظایف مختلفی دارد؛ اولین وظیفه هماهنگ کردن برنامه‌های معارف شبکه‌های مختلف در مسیر یک هدف است، همچنین این شورا که متشکل از نمایندگان رادیوهای معاونت صداست وظیفه موضوع‌شناسی، محوریابی و شناسایی کارشناس برای برنامه‌های مختلف را به​ عهده دارد تا از این رهگذر باعث تقویت برنامه‌‌های معارفی شبکه‌های رادیویی شود. یکی از وظایف دیگر شورای معارف بررسی موضوعات و مناسبت‌های جدید برای طرح در شبکه‌ها براساس مأموریت هر شبکه است. از وظایف دیگر شورا، ارزیابی و همفکری درباره برنامه‌های مختلف شبکه‌های رادیویی است تا براساس آن آسیب‌ها را به حداقل و نقاط قوت را به حداکثر برسانیم. به طور کلی پشتیبانی محتوایی، یافتن ساختارهای جدید و ارزیابی برنامه‌های معارفی رادیوها با هدف ارتقای برنامه‌ها، هدف و وظیفه کلی این شوراست.


با توجه به این که در ماه مبارک رمضان هستیم، برنامه‌های معارفی در این ماه​ از چه زمانی طراحی شد؟

در معاونت صدا براساس نظرسنجی‌ها، اداره کل طرح و ارزیابی و اداره کل پژوهش و شورای معارف مولفه‌هایی را برای تمرکز برنامه‌سازی درخصوص سوژه‌های خاص استخراج و پیشنهاد می‌دهند که این کار در این موضوع خاص هم مدت‌ها قبل انجام شد، سپس گروه‌های برنامه‌ساز که مسئولیت برنامه‌های معارفی را بر عهده دارند، شروع به برنامه‌ریزی کرده و در شورای معارف مجددا نماینده هر شبکه گزارشی از اقدامات انجام ‌شده در شوراهای طرح و برنامه شبکه‌ها را ارائه می‌کند. در نتیجه با همفکری اعضای شورا برنامه‌های هر رادیو براساس مأموریت آن شبکه نهایی، تولید و پخش می‌شود.


برای طراحی برنامه‌های معارفی رادیو در ماه مبارک رمضان چه اولویت‌هایی را در نظر داشتید؟

امسال اولویت‌های معاونت صدا در برنامه‌های ماه مبارک، چند موضوع اصلی بود اول برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح اخلاقی جامعه و سپس بالابردن سطح معلومات فقهی و احکامی مخاطبان و همچنین کارکردهای اجتماعی روز و ایجاد فضای شاد و با نشاط معرفتی بود که براساس همین موارد، برنامه‌های سحر و افطار ویژه‌برنامه‌ها و حتی برنامه‌های روتین، سمت و سوی خاص گرفتند.


با توجه به این که در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های رادیویی ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر دارند، چه مقدار هماهنگی بین این برنامه‌ها وجود دارد که برای مخاطب تکراری نباشد؟

ابتدا باید به یک نکته مهم توجه داشت که بین مخاطبان تلویزیون و مخاطبان رادیو یک تفاوت ماهوی وجود دارد، اگر هر کسی کمی به آن تفاوت توجه کند آن را تصدیق می‌کند.

در تلویزیون مخاطبان، مخاطب برنامه هستند و تقریبا هیچ کس نیست که مخاطب خاص یک شبکه باشد، لذا مخاطبان دائم بین شبکه‌ها براساس برنامه‌های مورد علاقه خود در حال تردد هستند، اما مخاطبان رادیو معمولا مخاطب یک شبکه رادیویی هستند نه مخاطب برنامه‌ها، لذا معمولا این دسته از مخاطبان بین یک یا نهایتا دو شبکه در تردد هستند، لذا توجه به تفاوت برنامه‌ها در تلویزیون بسیار مهم‌تر از تفاوت برنامه‌ها در رادیوهاست، اما آنچه در رادیوها مهم است این است که هر رادیو براساس مأموریت تعریف شده، مأموریت محتوایی خود را با بهترین قالب و براساس مخاطب تعریف شده ارائه کند؛ البته این موضوع به این معنا نیست که در رادیو برنامه‌های هم‌شکل و تکراری ارائه می‌شود، بلکه یکی از اقداماتی که در شورای معارف همواره پیگیری می‌شود تفکیک سبک‌ها، کارشناسان، گویندگان و نوع بخش‌هاست که باعث تفاوت جدی در ارائه برنامه در شبکه‌های مختلف می‌شود، البته گاه هم به جهت محدودیت قالب‌ها در رادیو، در برخی شبکه‌ها برنامه‌ها کمی شبیه به هم می‌شوند که گریزی از آن نیست.


آیا برای استفاده از کارشناسان خبره رسانه‌ای در ایام ماه مبارک رمضان اقدامی صورت گرفته است تا تهیه‌کنندگان براحتی بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند؟

یکی از اقداماتی که در شورای معارف انجام شده است، تهیه بانک کارشناسان رسانه‌ای است که بتوانیم به راحتی به کارشناسان مطلوب دست پیدا کنیم، همچنین گروه‌های مربوط در شبکه‌ها همواره دارای بانک‌های کارشناسی خاص هر شبکه هستند و معمولا با استقبالی که کارشناسان به رادیو دارند با وجود مشاغل فراوان، دست برنامه‌سازان از این نظر باز است؛ البته درخصوص کارشناسان تأمینی و سخن بزرگان نیز شورای معارف با توجه به پشتوانه رادیو معارف و همچنین اداره کل نغمات آیینی رادیو، منابعی را در اختیار گروه‌های برنامه‌ساز قرار می‌دهد.


آیا امکان حضور مراجع در رادیو مانند تلویزیون هم وجود دارد؟

ارتباط رادیوهای معاونت صدا در طول سال با مراجع حتی بیشتر از تلویزیون است، اما به طور طبیعی حضور تلویزیونی بیشتر به چشم می‌آید. به طور مثال حتی در لحظات تحویل سال برخی از مراجع عظام به صورت زنده مباحثی را در شبکه‌های رادیویی مطرح می‌کنند. در این سال‌ها هم ما مباحث مختلفی را از مراجع عظام دریافت و برای شبکه‌های رادیویی ارسال کرده‌ایم. همچنین مباحث اخلاقی بسیاری از بزرگان دیگر را که باعث غنای برنامه‌های رادیویی شده است در اختیار رادیوها قرار داده‌ایم، یکی از برنامه‌هایی که در این زمینه شاخص است، برگزاری مسابقات تلفنی زنده براساس مباحث آیت‌الله العظمی مکارم در رادیو معارف است.


شورای معارف صدا به عنوان متولی برنامه‌های معارفی صدا آیا تلاشی برای آسیب‌شناسی برنامه‌های پخش شده در سال‌های گذشته و میزان مخاطبان آن داشته است؟

ابتدا اجازه بدهید یک موضوع را اصلاح کنم، شورای معارف معاونت صدا مانند بقیه شوراهای تخصصی متولی برنامه‌های معارفی نیست، بلکه بازوی مشورتی معاونت صدا و شبکه‌های رادیویی است، لذا تصدیگری در برنامه‌سازی ندارد و فقط شأن پشتیبانی دارد.

درخصوص ارزیابی هم بله، یکی از وظایف اعضای شورا که نمایندگان شبکه‌ها هستند، ارزیابی برنامه‌ها براساس مأموریت‌های شبکه است که بتازگی شروع کرده‌ایم؛ البته در این خصوص اداره‌کل طرح و ارزیابی معاونت صدا هم نقش بسیار مهمی را انجام می‌دهد و هر سال مسابقاتی را بر این اساس برگزار کرده و از برنامه‌های برتر نیز تقدیر می‌کند. درخصوص مخاطب‌سنجی برنامه‌های معارفی رادیوها هم در حال رایزنی با مرکز تحقیقات سازمان هستیم تا بتوانیم از امکانات این دوستان استفاده کنیم.


به نظرتان برای این که برنامه‌های معارفی رادیو بیشتر شنیده شود چه باید کرد؟

به نظرم چندکار بسیار مهم است؛ ابتدا برنامه‌سازی در حوزه معارف باید براساس نیازهای فطری و نیازهای روز مخاطبان انجام بگیرد؛ یعنی برنامه‌سازی بر مبنای نیاز روز مخاطبان و همچنین بهره‌گیری از قالب‌های متنوع و جدید در برنامه‌های معارفی می‌تواند به جذب مخاطبان جدید بینجامد؛ یکی دیگر از عوامل موثر استفاده از نیروی انسانی قدرتمند و عالم در حوزه معارف اسلامی و کارشناسان اهل مطالعه، قوی و ماهر در ادبیات روز جامعه است، اما یک نکته را هم نباید فراموش کرد آن هم این که هدف برنامه‌های معارفی، تأثیرگذاری در زندگی معرفتی مخاطب است و این نیازمند​ باورمندی خود برنامه‌سازان به پیام‌هایی است که می‌خواهند به شنوندگان ارائه دهند.


فکر می‌کنید با وجود رسانه‌های مختلف برای​ ترویج دین، برنامه‌های رادیویی تا چه اندازه شنیده می‌شوند و موفق هستند؟

موفقیت هر محصولی را باید براساس محیط ارائه آن سنجید، لذا به نظرم با توجه به این‌که براساس نظرسنجی‌ها حدود 30 درصد مردم مخاطب بالفعل شبکه‌های مختلف رادیویی هستند، وضعیت برنامه‌های معارفی رادیو در این میان بسیار خوب و تأثیرگذار است. به نظرم یکی از نشانه‌های موفقیت برنامه‌های معارفی در رادیو و اساسا مقوله معارف در رادیو وجود دو شبکه‌ پرمخاطب رادیو قرآن و رادیو معارف در بین شبکه‌های رادیویی در کنار برنامه‌های متعدد معارفی در شبکه‌های مختلف دیگر است. در نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات سازمان هم به علاقه‌مندی مخاطبان رادیو به برنامه‌های معارفی شبکه‌های مختلف رادیویی تأکید شده است. به هرحال امیدواریم با یاری خداوند و زحمات همکاران برنامه‌ریز و برنامه‌سازان ما در حوزه معارف اسلامی هر لحظه شاهد ارتقای برنامه‌ها و ارائه برنامه‌های پربارتر و پرمخاطب‌تر باشیم.

 

فرشید شکیبا - جام جم

نظرات  (۱)

راه حل سایت استقلال فرهنگی
برای یک معمای رسانه ای:

معما: در کشور ۷۵ میلیونی ما امروز نزدیک به یک میلیون نفر(آمار پارسال) معتکف می شوند٬ معمولا عنوان میشه که دیگه جا نداریم؛ ثبت نام تمام شد؛ و ...
تکلیف مخاطبان میلیونی رسانه ملی چیه که احساس نیاز به اعتکاف در وجودشان درست شده ولی همه جا تکمیل و لبریز شده؟
از امروز عصر که نزدیک به یک میلیون به فیض اعتکاف سه روزه می رسند٬ شما عزیز رسانه ای برای بقیه مردم(چه جا مانده ها و چه عذر داران) چه پیشنهادی داری؟ در این سه روز فقط می خواهید حسرت به دلشان کنید؟!
بهترین ایده ها را نیت کنید و برای اعضای گروه رسانه ملی بفرستید تا به سرعت مورد استفاده قرار بگیره.

برای عضویت در گروه واتساپی رسانه ملی درپایگاه استقلال فرهنگی zqz.ir/EsteghlaleFarhangi ثبت نام کنید(شماره همراه و تخصص رسانه ای و شبکه محل فعالیت ضروری است)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی