حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

حرفهای خودمانی مدیر رادیو معارف و پاسخگویی به سوالات مخاطبان

حرفی از جنس رادیو

بنده محمد لطفی نیاسر هستم که اکنون افتخار مدیریت رادیو معارف به عهده بنده گذارده شده است.
این وبلاگ، جایی است که در آن نظرات شما را می بینم و حرفهایم را می نویسم. امیدوارم که بخوانید و نقد کنید.

طبقه بندی موضوعی

بهار یا پاییز (5) بررسی مقاله روزنامه بهار

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۲، ۰۱:۱۱ ق.ظ

امیرالمومنین


همواره یکی از شبهاتی که در موضوع واقعه غدیر خم مطرح و اکنون نیز از محورهای اصلی تبلیغاتی شبکه های وهابی است این است که اگر واقعه غدیر برای انتصاب علی علیه السلام به مقام امامت بود چرا خود آن حضرت هیچ گاه به آن استدلال نکرده است؟

این شبهه در نوشته آقای غروی در روزنامه بهار اینگونه مطرح شده است: ((علی(ع) هرگز از حقی در امر خلافت و حکومت که از جانب خدا برای او در نظر گرفته شده و توسط پیامبر ابلاغ شده باشد، حرفی به میان نمی‌آورد. حتی آنجا که می‌خواهد از حق خود برای خلافت دفاع کند، بر ارزش‌ها و شایستگی‌های خودش تاکید می‌کند و مردم را بر این نکته «آگاه» می‌سازد که مبادا در «انتخابِ» خود دچار اشتباه شوند.))

اما آیا واقعا آن حضرت به غدیر استدلال نکرده است؟ برای بررسی این موضوع کافی بود آقای غروی کمی کتاب الغدیر علامه امینی را ورق بزنند و یا به کتبی مانند الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، اثر شیخ مفید ویا حتی کتاب مناقب امام علی ابن ابی طالب اثر ابن مغازلی شافعی و.... مراجعه می کرد یا حداقل در عصر کامپیوتر فقط کلمه «مناشده» را در نرم افزارهای علوم اسلامی جستجو می کرد می دید که نتنها حضرت امیر که قبل از او صدیقه طاهره به این واقعه استدلال کرده است که در اینجا نمونه هایی از آن را به صورت بسیار خلاصه می آوریم و اگر کسی خواست می تواند مراجعه کند.

علامه امینی در کتاب الغدیر از کتاب «اسنی المطالب فی مناقب علی ابن ابی طالب» اثر «شمس الدین اابوالخیر جزری دمشقی شافعی» می آورد: لطیف ترین و غریب ترین طریق برای این حدیث «غدیر» که به نظر من رسیده آن است که ......سپس سند مفصلی را نقل می کند تا می رسد به صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها.....که ایشان خطاب به مردم مدینه فرمود: آیا فراموش کرده اید گفتار رسول خدا صلی الله علیه و آله را در روز غدیر که فرمود : من کنت مولاه فعلی مولاه.

در این بحث ناگفته پیداست که آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها را به بحث و استدلال واداشته بود احقاق حق ولایت علی بود و نه اینکه فقط بخواهد یک واقعه تاریخی را بگوید یا یک فضیلت را برای علی بیان کند.

اما خود حضرت امیر علیه السلام در چندین واقعه به صراحت به واقعه غدیر به عنوان نظر پیامبر و وجوب تبعیت از امیرالمومنین (ع) اشاره کرده که نمونه هایی را می آوریم.

1-      وَ مِنْ ذَلِکَ مَا رَوَاهُ إِسْمَاعِیلُ بْنُ عَمْرٍو قَالَ حَدَّثَنَا مِسْعَرُ بْنُ کِدَامٍ قَالَ حَدَّثَنَا طَلْحَةُ بْنُ عَمِیرَةَ قَالَ نَشَدَ عَلِیٌّ ع النَّاسَ فِی قَوْلِ النَّبِیِّ ص مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ فَشَهِدَ اثْنَا عَشَرَ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ وَ أَنَسُ بْنُ مَالِکٍ فِی الْقَوْمِ لَمْ یَشْهَدْ فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع یَا أَنَسُ قَالَ لَبَّیْکَ قَالَ مَا یَمْنَعُکَ أَنْ تَشْهَدَ وَ قَدْ سَمِعْتَ مَا سَمِعُوا فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ کَبِرْتُ وَ نَسِیتُ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ کَاذِباً فَاضْرِبْهُ بِبَیَاضٍ أَوْ بِوَضَحٍ لَا تُوَارِیهِ الْعِمَامَةُ قَالَ طَلْحَةُ بْنُ عَمِیرَةَ فَأَشْهَدُ بِاللَّهِ لَقَدْ رَأَیْتُهَا بَیْضَاءَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ‏

                        الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏1، ص: 352

            ترجمه: و از مواردی که «حضرت امیر برای غدیرافراد را قسم داده است» آنچیزی است که اسماعیل بن عمر نقل کرده از مسعربن کدام از طلحه بن عمیره که گفت: علی مردم را درباره قول پیامبر که فرمود «من کنت مولاه فعلی مولاه» قسم داد و دوازده نفر از انصار به آن شهادت دادند و انس بن مالک که در جمعیت بود شهادت نداد، حضرت امیر به او فرمود: ای انس برای چه شهادت ندادی در حالی که تو هم آنچه آنها شنیدند شنیدی؟ پس انس گفت: ای امیرالمومنین پیر شده ام و فراموش کرده ام .

امیرالمومنین عرض کرد: خدایا اگر دروغ می گوید بر چهره ی او سفیدی یا علامتی بگذار که نتواند با عمامه آنرا بپوشاند.

طلحه می گوید به خدا قسم من انس را دیدم در حالی که بین دوچشمش سفیدی ظاهر بود.

  

2-      مناشده «قسم دادن» در روز برگزاری شورای شش نقره

این مورد را از کتاب ارشاد القلوب الی الصواب شیخ حسن دیلمی نقل می کنم، در این روز«روز شورا برای تعیین جانشین عمر» حضرت  در استدلالهای خود به بیش از چهل برتری خود اشاره می کند و در کنار اینها می فرماید:

یکنفر در میان شما هست بغیر از من که رسول خدا در جحفه غدیر خم در باره‏اش بفرماید هر کس ترا پیروى کند پیروى من کرده و هر کس فرمانبردارى من را کند اطاعت خدا را کرده هر- کس نافرمانى ترا کند نافرمانى مرا کرده و نافرمانى من نافرمانى خداست؟

آیا به راستی می توان گفت که این استدلال حضرت فقط برای بیان برتری های خود است و نه بیان کننده حقی که از آن باز داشته شده!!! حق این است که حضرت در حال بیان وجوب گردن نهادن آنان به امامت وی است البته ناگفته پیداست که این حق هرگز با اجبار بر مردم تحمیل نمی شود و بر مردم واجب است این حق را به صاحب آن بدهند همانگونه که حضرت زهرا فرمود: مثل امام مانند کعبه است همانگونه که مردم به دور کعبه می گردند باید به سوی امام بیایند.

3-      مناشده حضرت با زید بن ارقم

وَ مِنْ ذَلِکَ مَا رَوَاهُ أَبُو إِسْرَائِیلَ عَنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی سَلْمَانَ الْمُؤَذِّنِ عَنْ زَیْدِ بْنِ أَرْقَمَ قَالَ نَشَدَ عَلِیٌّ النَّاسَ فِی الْمَسْجِدِ فَقَالَ أَنْشُدُ اللَّهَ رَجُلًا سَمِعَ النَّبِیَّ ص یَقُولُ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ فَقَامَ اثْنَا عَشَرَ بَدْرِیّاً سِتَّةٌ مِنَ الْجَانِبِ الْأَیْمَنِ وَ سِتَّةٌ مِنَ الْجَانِبِ الْأَیْسَرِ فَشَهِدُوا بِذَلِکَ قَالَ زَیْدُ بْنُ أَرْقَمَ وَ کُنْتُ أَنَا فِیمَنْ سَمِعَ ذَلِکَ فَکَتَمْتُهُ فَذَهَبَ اللَّهُ بِبَصَرِی وَ کَانَ یَتَنَدَّمُ عَلَى مَا فَاتَهُ مِنَ الشَّهَادَةِ وَ یَسْتَغْفِر

ترجمه: از زید بن ارقم نقل شده : علی مردم را در مسجد به خدا قسم داد که آیا پیامبر نفرمود «من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» پس دوازده نفر از کسانی که در بدر بودند بلند شدند، از طرف راست شش نفر و از طرف چپ شش نفر پس به آن فرموده شهادت دادند.

سپس زید بن ارقم می گوید من هم از کسانی بودم که آن را شنیده بودم ولی کتمان کردم پس به همین جهت خدا بینایی را از من گرفت و من پشیمان شدم به خاطر اینکه شهادت ندادم و استغفار کردم. 

و موارد دیگر بسیاری که حضرت امیر و حضرات معصومین دیگر به واقعه غدیر برای زعامت و رهبری حضرت امیرالمومنین اشاره کرده اند.

ادامه دارد انشاء الله

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی